Saturday, May 22, 2010

Ma petite entreprise




Words: Alain Bashung and Jean Fauque
Music: Alain Bashung


Ma petite entreprise*
My little enterprise
Connaît pas la crise
Doesn't know crisis
Epanouie elle exhibe
Flowering it exhibits
Des trésors satinés
Treasures made satin
Dorés à souhait
Made gold at will

J'ordonne une expertise
I order an assessment
Mais la vérité m'épuise
But the truth exhausts me
Inlassablement se dévoile
Is tirelessly unveiled

Et mes doigts de palper
And my fingers for palpating
Palper là cet épiderme
Palpating this epidermis
Qui fait que je me dresse
Which makes me stand up
Qui fait que je bosse
Which makes me work
Le lundi
Monday
Le mardi
Tuesday
Le mercredi
Wednesday
Le jeudi
Thursday
Le vendredi
Friday
De l'aube à l'aube
Sun up to sun up
Une partie de la matinée
Part of the morning
Et les vacances
And vacations ?
Abstinence
Abstinence !

Ma petite entreprise
My little enterprise
Ma locomotive
My locomotive
Avance au mépris des sémaphores
Moves toward contempt of the semaphores
Me tire du néant
Pulls me from the void

Qu'importe
Whatever
L'amour importe
Love imports (double entendre: matters)
Qu'importe
Whatever
L'amour s'exporte
Love is exported
Qu'importe
Whatever
Le porte à porte
Door to door
En Crimée
In the Crimea
Au sud de la Birmanie
In the south of Burma
Les lobbies en Lybie
The lobbies in Libya
Au Laos
In Laos
L'Asie coule à mes oreilles
Asia flows at my ears

Ma petite entreprise
My little enterprise
Connaît pas la crise
Doesn't know crisis
S'expose au firmament
Is exposed to the firmament
Suggère la reprise
Suggests a take-over
Embauche
Recruits
Débauche
Lay offs
Inlassablement se dévoile
Is tirelessly revealed

Et mes doigts de palper
And my fingers for palpating
Palper là cet épiderme
Palpating this epidermis
Qui fait que je souque
That makes me tug
Qui fait que je toque
That makes me knock
À chaque palier
At each landing
Escalier C
Stairway C
Bâtiment B
Building B
À l'orée de ses lèvres
At the outskirts of her lips

Qu'importe
Whatever
L'amour importe
Love imports
Qu'importe
Whatever
L'amour s'exporte
Love is exported
Qu'importe
Whatever
Je perds le nord
I lose the north
Au cap Horn
At Cape Horn
Quand je vois se poindre
When I see dawning
les Pyramides
the Pyramids
Nez-à-nez
Nose to nose
Mes lubies
My whimsies
L'Asie coulle à mes oreilles
Asia flows at my ears

Ma petite entreprise
My little enterprise
Connaît pas la crise
Doesn't know crisis
Epanouie elle exhibe
Flowering it exhibits
Des trésors satinés
Treasures made satin
Dorés à souhait
Make gold at will

Le lundi
Monday
Le mardi
Tuesday
Le mercredi
Wednesday
Le jeudi
Thursday
Le vendredi
Friday
De l'aube à l'aube

Sun up to sun up


*My friend Amine Djeffal of the Bashung in English facebook group always translates "petite entreprise" as "small business"... absolutely correct! I just like the sound of "my little enterprise" better... :>>))) oxxooxox





Does anyone know the artist of this beautiful rendition?



Alain Bashung is credited with the music for this film.


No comments: