Monday, April 18, 2011

Imbécile




Words: Boris Bergman
Music: Alain Bashung

Translated with the assistance of Nadine Zaouche. Merci beaucoup!

Imbécile t'as encore été traîner
Imbecile you have been dragged again
Dans le fond des asiles
Into the back of the asylums
Pour l'trouver l'amour fou, imbécile
To find crazy love, imbecile
René retourne au pieu
Rene, goes back to bed
Vampire système PAL
Vampire system PAL (video format)
Tu seras jamais écuyère
You will never be a squire
Le tutu te va mal
The tutu doesn't suit you
C'est pas mes oignons (it's not my onions)
It's none of my business
J'étais là avant toi
I was there before you
À la queue comme tout le monde
In line like everybody else
Je vais compter jusqu'à trois
I'm going to count to three

Ca fait mouche sous les bras
It fits perfect under the arms
Y'a pas de quoi faire un drame
It's not worth making a scene
Débile crédite débite
Stupid credit debit
C'est en réclame
It's on sale
Lalala crédite lalala débite
La la la credit la la la debit
Imbécile, Fatima a tout vu
Imbecile, Fatima has seen it all
Elle va tout dévoiler
She's going to unveil everything
Avale le microfilm
Swallow the microfilm
Et brosse tes pellicules
And brush your filmstrips
Remets le champ' dans la glace
Put the champ back in the mirror
Pas envie de m'étendre
No desire to lay me out
Attraction internationale
International attraction
Vous pouvez faire la chambre
You can make up the bedroom
Lalala crédite lalala débite
La la la credit la la la debit

Imbécile t'as encore été traîner
Imbecile you have been dragged again
Dans le fond des asiles
Into the back of the asylum
Pour l'trouver l'amour fou, imbécile
To find a crazy love, imbecile
Combien de fois faut te le dire ?
How many times do you have to be told ?
Le Jivaro fait plus de réduction
The Jivaro make no more reduction*
Déchiré, acculé, en été j'ai un doute
Torn apart, cornered, in summer I'm afraid
J'allume un éclaireur ou je me paye un scout
I light up a guide or I pay a scout
Lalala débite lalala crédite
La la la debit la la la credit
C'est pas tes oignons !
It's none of your business !
Non, non, c'est pas mes oignons
No, no, it's none of my business ! 


*Head-Hunters of the Interior (Equador)
Article in National Geographic, Oct 1921  
http://www.head-hunter.com/ng.html 


No comments: